Tandtjek og tandsygdomme hos dine kæledyr

Tandproblemer hos hund og kat

Mange hunde og katte lider at tandproblemer i form af tandsten, tandkødsbetændelse, mundhulebetændelse, knækkede tænder, paradontosis, tandbylder, forl hos kat (se nedenfor) og andre lidelser.

Det er især de små hunderacer og de brachyocephale racer (de fladnæsede hunde) som får tandproblemer.

Hunde og katte tygger deres mad med kindtænderne, man kan derfor holde tandsten på kindtænderne nede ved at fodre med tørfoder frem for vådfoder, evt. Et specielt tandstensforebyggende foder (hvor størrelsen på foderpillerne er lidt større end normalt, så dyret tvinges til at tygge i dem, og ikke bare sluger dem). Man kan give rå gulerødder til hundene eller kødben og/eller tyggeben. Men den bedste forebyggelse er at børste dyrets tænder.

Tandbørstning på hund og kat:

Du skal vælge en tandbørste med et lille hoved og bløde børster (så der ikke kradses i tandkødet). Man får de bedste resultater ved at holde munden lukket på hunden eller katten og så løfte ud i overlæben/kinden og børste tandfladerne ud mod kinden, da det er her langt det meste tandsten dannes. Det er altså ikke nødvendigt at åbne munden på dyret og tvinge tandbørsten ned i halsen. Hvis tænderne ikke er så slemme kan man bare børste dem med vand, ellers kan man vælge en hunde/katte-tandpasta, der er tilsat slibemiddel, så tandstenen hurtigere forsvinder. Du må aldrig bruge din egen tandpasta, du hunde og katte ikke kan tåle fluor.

Har hunden eller katten meget tandsten kan det være en god ide at få lavet en tandrensning. Dette foregår i fuld narkose, hvor tænderne renses med ultralyd og efterfølgende poleres. Herefter kan man selv holde tænderne ved lige vha. Tandbørstningen.

Når der sidder meget tandsten på tænderne generer det tandkødet. Tandkødet vil da trække sig tilbage (permanent) og tandroden blottes. Derved er tanden mere følsom og udsat. Dette kan i værste tilfælde føre til paradontosis. Tandkødsbetændelsen gør at tandkødet nemmere bløder, og på denne måde kan bakterier i mundhulen finde vej ind i blodbanen. Bakterier der føres med rundt via blodet sætter sig ofte på hjerteklapperne, og kan føre til en hjerteklapsbetændelse, som kan være meget alvorligt. I andre tilfælde kan bakterierne føres til andre organer og give fx leverbylder.

Hvordan foregår en tandrensning: ​

En tandrensning på hund eller kat foregår i fuld narkose. Først fjernes tandstenen vha. Ultralydsrensning, og man kan derefter vurdere tændernes status; er der løse tænder, er der knækkede tænder, er der dybe tandkødslommer eller andet. Derefter poleres tænderne med et pudsemiddel og munden skylles med velduftende vand.

Hvis der er løse tænder, som let kan fjernes gøres dette samtidig med tandrensningen. Men er der en eller flere tænder som er dårlige og som skal opereres ud, vil du typisk blive bedt om at komme tilbage og få ordnet dette nogle dage efter. Grunden til dette er, at det er sundere for dit kæledyr med to korte narkoser end en lang narkose, og nogle af tandoperationerne kan tage lang tid og være omfattende. De store kindtænder og hjørnetænderne sidder rigtig godt fast hos både hund og kat, og rødderne på tænderne er lange og sidder dybt i kæben.

Det kan være svært at vurdere på en vågen hund eller kat om en tand er så dårlig at den skal fjernes, typisk kræver det røntgen af tandens rod for at kunne træffe denne vurdering. Tit bedømmes det derfor først ved tandrensningen om en tand skal fjernes.

Tandresorptioner hos kat:

Kaldes også neck lesions. En tilstand der ses hos mange katte i alle aldre. Nogle racer er mere udsatte end andre: perser, hellig birma, norsk skovkat, maine coon, british shorthair. Lidelsen er meget smertefuld og symptomerne kan være: savlen, smasken, nedsat appetit, katten foretrækker vådfoder frem for tørfoder, katten er mere stille, sover mere, holder sig mere for sig selv og gemmer sig, katten sviner når den spiser, og der ligger mere mad rundt om madskålen. Men størstedelen af katte har ingen symptomer før sent i forløbet, når tænderne er meget hårdt angrebet. Det er derfor en god ide at få kattens tænder tjekket årligt – fx i forbindelse med den årlige vaccine.

Når en kat har tandresorptioner begynder kattens egen krop at nedbryde tænderne gradvist. Denne nedbrydning skyldes nogle celler, der hedder odontoclaster. Hos raske katte vil odontoclasterne fjerne de døde celler fra tandrøddernes overflade, og fungere som en slags skraldemænd, der rydder op i munden. Men hos katte med tandresorptioner kan odontoclasterne ikke kende forskel på døde og levende celler, og begynder derfor at nedbryde den raske tandrod. Man kender endnu ikke årsagen til dette, men mange mener at lidelsen er arvelig. Dyrlægen kan få en mistanke om at din kat har tandresorptioner ved en alm. undersøgelse af mundhulen, men for en endelig diagnose er det nødvendigt at tage røntgenbilleder af tændernes rødder, her vil man kunne se om de er ved at blive nedbrudt, og om tanden langsom smuldrer i kæben.

Den eneste behandling for en tand med resorptioner er at trække den ud. Katte kan sagtens leve et normalt liv selvom de mangler nogle tænder.

Skrevet af dyrlæge Christina Stougaard.